martes, 13 de abril de 2010

PROPOSTES D'INSTAL.LACIÓ

Per avui dia 13 d'abril i per acabar aquest curs, us havia fet la proposta que pensessiu en propostes d'instal.lacions sonores. així ho heu fet, i hem tingut una bona xerrada, comentant les idees i ampliant-les, intentant millorar-les entre tots.

Quan tingui una estona ampliaré aquest article amb les idees que han sortit a classe.

Pels que no heu vingut, la proposta segueix en peu. I pels que heu vingut, serveixi això de resum i recordatori.

Podeu escriure un article al blog proposant qualsevol tipus d'instal.lació sonora. Es tracta de fer el plantejament conceptual. Pel medi que ens ocupa, la realització, el recursos tècnics sovint són importants de cara la viabilitat del projecte, i coneixent les possibiliatats que ens ofereix la microfonia, les gravadores, els altaveus, etc, podem desenvolupar idees que d''altra manera no se'ns acudirien. L'únic que cal que tinguem present per a aquesta proposta és la intenció conceptual. És a dir: quins sons ubucariem a on i perquè? per adeçar-nos a qui? per parlar de què? I a ser possible, amb quins mitjans ho podriem fer?

Avui hem vist que hi ha una vessant molt important de l'art sonor que e spot comparar amb un llibre o un disc. Una vegada l'hem acabat de composar, editar, muntar, masteritzar , i tot el que calgui, ja està tot fet, com a molt resta una etapa de distribució i difusió. El consum i gaudi de l'obra depenen de la voluntat de l'oïent. La lectura depèn del seu criteri i de les indicacions que li haguem proporcionat. Aquest tipus d'obra es pot escoltar amb equips portàtils, es pot gaudir en la intimitat dels auriculars, a casa o pel carrer en el moment que es vulgui. També és susceptible de ser radiada. Evidentment, totes les interaccions que la obra estableixi amb els contextos de l'oïnet són imprevisibles. A no ser que les acotem d'aguna manera, per exemple, un disc per escoltar a la platja, un disc per escoltar abans d'anar a dormir, etc. Aquestes obres es poden instal.lar en un recinte concret, una galeria, un museu, un centre cívic, de la mateixa manera que hi podríem reproduir un disc. Però el context no és un element imprescindiblement necessari per a la seva transmissió-assimilació-gaudi-etc.

El que en plantejàvem avui és una altra possibilitat de l'art sonor, la d'un tipus d'obra que requereix estar instal.lada en un indret concret, o en un tipus de lloc, perquè des de la seva gestació, el seu contingut va referit i està inspirat o motivat per una realitat concreta. Si traslladem aquest tipus d'obra, el més probable és que perdi part del sentit, de la força, de la màgia, de la gràcia. Pensem en aquesta vinculació a les realitats de l'entorn per a veure quina disposició serà la idònia, la que donarà èmfasi i potenciarà les virtuts de la proposta. Pensem en els vincles argumentals , conceptuals, en els centres d'interès, en els temes relacionats, així compensem a quin tipus de púlic o audiencia o destinataris ens volem adreçar. Pensem en les possibilitats i característques de l'espai. Pensem en el temps, la durada o la franja horària en que tindrà lloc.

Poden sorgir idees per a instal.lacions permanaents, temporals o intervencions efímeres.

Durant el curs hem vist tot tipus de propostes d'artistes més o menys coneguts. Ara us toca a vosaltres!

No hay comentarios:

Publicar un comentario